مکانیزم های تنظیمی التهاب دردیابت نوع 2 و سرطان شناسایی شد

در تحقیقی که بوسیله ی محققین دانشکده ی پزشکی بوستون (BUSM)سرپرستی گردید، مکانیزم های اپی ژنتیکی که گروهی از بیماریهای التهابی را به هم مرتبط می نماید، کشف شد.

با بهره جستن از تجزیه و تحلیل های مولکولی بیان ژن در ماکروفاژها (سلولهایی که عمدتاً مسئول التهاب هستند) محققین نشان دادند که ممانعت از گروهی از پروتئین های مشخص می تواند پاسخ التهابی همراه با برخی از بیماریها نظیر چاقی، دیابت نوع 2 ، سرطان و سپسیز را کاهش داد. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Journal of Immunologyمنتشر گردید.

اپی ژنتیک شاخه ی نوظهوری از علوم تحقیقاتی است که نشان می دهد چگونه سلولهایی که از نظر ژنتیکی مشابه هستند دارای بیان ژنهای متفاوتی بوده و فنوتیپ های مختلفی را به دلایل مکانیزیم هایی بغیر از توالی DNAایجاد می کنند.

مطالعات قبلی نشان داد که ژنی به نام Brd2با افزایش تولید انسولین و افزایش بسط بافت چربی اضافه مرتبط است، هنگامیکه مقدار بیان Brd2کاهش می یابد چاقی افزایش وهنگامیکه مقدار آن افزایش می یابد سرطان حادث می شود.

ژن Brd2یکی از اعضاء خانواده ی پروتئینی BETیا  Bromodomain Extra Terminalاست و با Brd4در ارتباط است. Brd4در کارسینوماهای بسیار کشنده در افراد جوان و همچنین در تکثیر ویروس HIVنقش دارد. پروتئین های خانواده ی BETبیان ژن را بطور اپی ژنتیکی بیشتر با تأثیر بر کروماتین (ماده ای که در بسته بندی ژنها نقش دارد) تا بطور مستقیم بروی DNA، کنترل می کنند .

دانشمندان به بررسی مکانیسم فعالیت این پروتئین ها در کنترل بیان ژن پرداختند زیرا این مکانیسم ها در اطلاعات توالی ژنومی یا آنالیزهای ژنتیکی DNAقابل درک نیستند .

علاوه بر این اخیراً نشان داده شده است که این لایه از تنظیمات ژنی می تواند هدفی برای تولید داروهای جدید اپی ژنتیکی باشد که می تواند در درمان چندین بیماری استفاده شود.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که پروتئین های خانواده ی BETدارای تأثیرات قویی بر تولید سیتوکین های پیش التهابی در ماکروفاژها هستند. این موضوع مشخص می کند که پروتئین های این خانواده بسیاری از جنبه های بیماریهای شدید التهابی نظیر دیابت نوع 2  ، سپسیز و بیماریهای قلبی عروقی را کنترل می کنند و به همین علت باید در مورد آنها و مکانیزم های تأثیر گذاری آنها تحقیق شود زیرا این پروتئین ها می توانند هدف درمانی بسیاری از بیماریها باشند.

پرفسور Belkinaمی گوید: مطالعات ما نشان می دهد که این موضوع که بیماران دیابتی درمعرض خطر زیاد ابتلا به سرطان هستند یا بیماران با بیماریهای التهابی مزمن نظیر آترواسکلروز ومقاومت به انسولین به چاقی مبتلا هستند یا از عوارض بیماریهای التهابی رنج می برند، تصادفی نیست.

این موضوع ما را وادار می کند که تصور کنیم بیماریهای مختلف درارگانهای متفاوت نسبت به آنچه که تخصصهای گوناگون پزشکی درحال حاضر به ما اجازه میدهد بسیار بیشتر به هم مرتبط و نزدیک هستند.  در آینده تحقیقات باید بروی ممانعت ازعملکرد این پروتئین ها بطور موفق و ایمن برای متوقف کردن پاسخ های التهابی دربسیاری از بیماریهای مختلف متمرکز شود. این تحقیقات توسط انستیو ملی سلامت ، انستیو ملی دیابت و بیماریهای کلیوی و گوارشی حمایت مالی گردید.

منبع: www. Bumc.bu.edu